07/2020
Nově účinné nařízení Evropské unie si klade za cíl vytvořit spravedlivé podmínky v rámci nabízení podnikatelských aktivit prostřednictvím on-line zprostředkovatelských služeb. Poskytovatelům těchto služeb tak ukládá celou řadu povinností. Nařízení nabylo účinnosti již 12. 7. 2020 a od tohoto data také vyvolává v českém právním prostředí přímé účinky. Připravili jsme pro Vás přehled těch nejdůležitějších povinností, které s sebou přináší.
Nařízení definuje on-line zprostředkovatelskou služkou jako každou službu, která:
Typickými poskytovateli on-line zprostředkovatelských služeb tak budou např. Airbnb, Booking, Uber, či Heureka. Některé povinnosti uložené novým nařízením se však vztahují také na internetové vyhledávače, jako je např. Google.
Poskytovatelé on-line zprostředkovatelských služeb musí nově zajistit, aby jejich obchodní podmínky byly srozumitelné a snadno dostupné pro podnikatelské uživatele, a to ve všech fázích jejich obchodního vztahu (tedy i ve fázi předsmluvní). Podmínky mají rovněž obsahovat přehled důvodů, pro které může poskytovatel rozhodnout o pozastavení, ukončení či omezení poskytování služeb určitému podnikateli. To je v každém případě třeba odůvodnit.
Poskytovatelé musí rovněž uvést hlavní parametry určující pořadí, ve kterém se nabídky jednotlivých podnikatelů zobrazují zákazníkům na webu či v aplikaci. Těmi může být např. cena nabízeného zboží či hodnocení spotřebitelů. Obchodní podmínky mají dále zahrnovat předpoklady, za kterých může docházek k rozdílnému zacházení s jednotlivými podnikateli (např. v rámci nejrůznějších prémiových služeb). V podmínkách by měli být také určeni dva či více mediátorů, se kterými jsou poskytovatelé ochotni spolupracovat při mimosoudních řešeních sporů s podnikatelskými uživateli.
Dalším nově stanoveným pravidlem je povinnost zavést a provozovat interní systém pro vyřizování stížností podnikatelů, který musí být bezplatný, snadno dostupný a založený na zásadách rovnosti a transparentnosti. Poskytovatelé on-line zprostředkovatelských služeb jsou dále povinni shromažďovat informace o fungování a efektivnosti těchto interních systémů, které musí být snadno přístupné veřejnosti.
V neposlední řadě je jim doporučeno, nikoli však nařízeno, vypracovat kodex chování, jehož cílem by mělo být náležité uplatňování nového nařízení.
Přijetí přiměřených sankcí za nesplnění povinností uložených novým nařízením je v rukou členských států Evropské unie. Co se českého právního prostředí týče, zákon, který má konkrétní sankce stanovit, je momentálně připravován Ministerstvem průmyslu a obchodu, přičemž jeho nynější znění počítá s pokutou až do výše 10.000.000 Kč.
Není však radno na „mezidobí“, kdy v České republice prozatím žádné konkrétní sankce stanoveny nejsou, spoléhat. I bez přijetí zmíněného zákona totiž může porušení povinností stanovených nařízením představovat nekalosoutěžní jednání či nekalou obchodní praktiku. Poskytovatelé on-line zprostředkovatelských služeb by tedy měli své obchodní podmínky novému nařízení přizpůsobit co nejdříve.
Můžete jí napsat na martina.ondova@krutakpartners.cz
© 2020 Kruták & Partners, advokátní kancelář s.r.o. Všechna práva vyhrazena.